2 x Wahoo!

Bjerkås, Bård & Gry Enger
Tue 6 May 2014 11:57
God morgen, alle sammen!

Dag 7, 6. mai - FISK - 2 stk. à 10 kg.

Vi har jo strevd litt med fiskingen i det siste, pga all tang&tare som flyter rundt på havet her. MEN i går, midt i frokosten, så det ut som det havet var sånn noe lunde fritt for tang&tare, snøret ble snellet ut!  Og jammen, etter andre slurken med te, var det «noe» som bet på!  Åhh, så spennende!  Og det må være noe stort og tungt for det var så vidt jeg klarte å snelle inn igjen!  s/y Morgengry har gjennomsnitt en fart på over 5 knop, så det er ikke helt enkelt å snelle inn! Armmusklene får kjørt seg!

Det var en DIGER og lang fisk - en såkalt WAHOO!  Dessverre går den under riski å spise, så det tok vi ikke sjangsen på her ute på havet. Noen sier det er en delikatesse, andre igjen sier at man kan bli skikkelig dårlig!  Det er en fisk som spiser litt på revene, og der er det mye giftig mat. Dessverre måtte vår Wahoo bøte med livet, for vi var ikke klar med fiskeboken for sjekk av hvilken fisk er dette?

Bård erklærte at her etter så tar vi ikke ombord fisk med laaangt fjes, de som ligner litt på Barracuda! Vi kan ta bilde av dem, men de går i havet igjen, levende, om mulig! Fiskene som kommer ombord spreller, selvsagt, så blodet spretter rundt omkring og vi får den sjauen med vasking av blodig båt etterpå.

OK! Jeg er enig med Bård, ikke akkurat særlig vanskelig det!  Snøret ble snellet ut igjen og rederparet kunne lene seg tilbake med tekoppene sine og nyte en noe lunken te - denne gangen!  MEN tror dere ikke at det begynte å rasle i fiskestangen igjen!  Og etter mye strev får vi enda en til, av samme sorten, en Wahoo til på 10 kg.! Den klarte vi utrolig nok å få såpass rolig at vi fikk tatt ut kroken og så slapp vi den i havet igjen!  Den virket noe tummelumsk, men vi innbiller oss at den svømmer lykkelig rundt igjen, med et aldri så lite klepp-sår i kjaken!  Men det må jo være stilig å vise frem til barnebarn?

Vi hadde en flott dag i går også og må innrømme, så var vi spente til natten! Mads hos FriVind hadde nemlig meldt både kraftige regnbyger og lyn/torden og MYE vind - kanskje opp i 35+ knop. Regnet satte inn kl. 19.00 presis. Vi kunne ikke se en hånd fremfor oss!  Heldigvis har vi radar, så det var bare å ha den på! Fordelen med regn er at det er ferskvann og dermed får vi spylt båten, som nå var ganske så salt overalt! ;-)

I løpet av dagen i går dreide vinden mer og mer i sør-sør-østlig retning. Dvs. nesten bakfra for vårt vedkommende. MEN i regnbygen gikk den over til sør-sør-vestlig retning. Bølgene varierer fra 1,5 mtr. til sikkert nærmere 3 mtr., så vi er glad vi har dem bakfra.

Det ble ikke mye regn!  MEN vi fikk en svær byge til ca. kl. 02:00. Det samme skjedde, vinden dabbet helt av og forandret retning. Så isteden for å seile på styrbord halser, seiler vi på barbord halser i regnbygene. Ja, det ble så lite vind at vi var nødt til å starte jernhesten, for ellers ble vi liggende å trulte rundt i bølgene!  Ikke særlig gøy. Etter 1 times tid, kom vinden for full styrke igjen, dvs. den varierer mellom 15-20 knop. Så nå er vi under fulle seil igjen :-)

Dagen i dag tegner seg bra. Det er overskyet, men skylaget er lyst og trivelig. Vi har ikke hatt torden/lyn, men vi har sett sorten langt i horisonten.

Alt vel ombord! Utseilt distanse siste 24 timer: 138 nautiske mil!  Det kan vi like!  ;-))